Faculty Members

Back

طرح درس مدیریت تبلیغات و برند

طرح درس

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دانشگاه شهید چمران اهواز

معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی

طرح درس ویژة درس‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آدرس ایمیل:

ed.mahmoodi@scu.ac.ir

مرتبة علمی: استادیار

نام و نام خانوادگی استاد: ادریس محمودی

نیمسال تحصیلی: اول 99-1398

گروه: مدیریت بازرگانی

دانشکده: اقتصاد و علوم اجتماعی

تعداد واحد: 2

نام درس:  مدیریت تبلیغات و برند

دورة تحصیلی:  کارشناسی ارشد

جایگاه درس در برنامة درسی دوره:

پایه-نظری

هدف کلی:

هدف کلی این درس آشنایی دانشجویان با جایگاه، مفاهیم، روش ها، فنون و دیدگاه‌ها و نظرات مختلف مربوط به برند و تبلیغات هم به طور عملی و هم به صورت کاربردی می باشند.

بسیاری از بازاریابان و دست اندرکاران حوزه کسب و کار، تبلیغات و مدیریت برند را از عوامل موثر بر موفقیت کسب و کار می دانند. امروزه تبلیغات هود صنعتی مهم، پویا، و تاثیر گذار است. از طرفی دیگر برند به عنوان یک دارایی نامشهود می تواند ارزش های زیادی را برای شرکت ها خلق کند. برند ها می توانند در رابطه با استراتژی های بلند مدت شرکت ها در نقش حامی و پشتیبان عمل نمایند. این درس در برنامه درسی یکی از دروس پایه رشته مدیریت بازرگانی با گرایش های مختلف به این معنا که همه گرایش ها در رشته مدیریت بازرگانی ملزم به گذراندن این  درس میباشند و این به خوبی نشان می دهد که مدیریت تبلیغات و برند به عنوان تخصص و مهارت نزدهمه فارغ التحصیلان و دست اندرکاران حوزه کسب و کار دارای ارزش و اهمیت می باشد.

 

اهداف یادگیری:

مدیریت برند:

برند ها دارایی های با ارزش شرکتها بوده و تاثیر زیادی بر انتخاب مشتریان دارند.هر چند که بودجه شرکت‌ها به افزایش می باشد اما بسیاری از شرکت ها هم از نظر تخصیص زمان و منابع مناسب برای ایجاد استراتژی سودآور برند با چالش مواجه هستند.

در خصوص مدیریت برند دانشجویان با دانش و مهارت های مربوط به اتخاذ تصمیمات بهتر برند سازی آشنا می شوند. موضوعات کلی مدیریت برند شامل ایجاد، مدیریت و سنجش ارزش برند می باشند. هدف اصلی در این رابطه آشنایی با موارد زیر است:

  • شناخت موضوعات مربوط به طراحی، اجرا و ارزیابی استراتژی های برند
  • شناخت رویکردهای و تکنیک های معاصر برای بهبود سودآوری بلندمدت فرندها

اهداف:

  • کارکردهای برند برای مصرف کنندگان و شرکت ها
  • تصمیمات کلیدی در حوزه مدیریت برند
  • مفاهیم و چارچوب های ارزش ویژه برند، تصویر ذهنی برند، هویت برند، و شخصیت برند
  • نحوه ایجاد مدیریت و سنجش ارزش ویژه برند
  • راهنمایی در خصوص جایگاه یابی
  • نحوه یکپارچه کردن و بهینه سازی فعالیت های بازاریابی (شامل ارتباطات بازاریابی) در راستای ایجاد ارزش ویژه برند

از دانشجویان انتظار می رود که در پایان دوره بتوانند:

  • مولفه های برند مانند نام، شعار، لوگو، نماد و غیره را انتخاب کرده و تداعی های ثانویه برای ایجاد ارزش ویژه برند را در قالب یک اهرم  درک کنند
  • استراتژی برند را طراحی و به روزرسانی نمایند
  • برای اتخاذ تصمیمات بهتر مربوط به برند سازی مجموعه ای از ابزارهای مدیریتی را به کار بگیرند
  • در خصوص اندازه گیری ارزش ویژه برند بتوانند تکنیک‌های تحقیقات بازاریابی را به کار بگیرند

مدیریت تبلیغات:

در این دوره آخرین اقدامات مربوط به ارتباطات بازاریابی که به ارتباطات یکپارچه بازاریابی معروف است ارائه می شوند. این دوره در این خصوص رسانه های اصلی مانند بنگاه های سخن‌پراکنی، چاپ، تبلیغات محیطی، نقطه خرید، پست مستقیم، اینترنت، بازاریابی از راه دور، روابط عمومی، و ترفیع را شامل می شود. در ادامه در رابطه با تحلیل و ایجاد برنامه ارتباطات بازاریابی یکپارچه با استفاده از آخرین مفاهیم و ارتباطات یکپارچه بازاریابی مبتنی بر ارزش اندازه‌گیری بازده سرمایه گذاری ارتباطات بحث خواهد شد.

اهداف:

  • ارائه ابزار ها، تکنیک ها، و استراتژی ها برای نوشتن و ارائه کردن ارتباطات بازاریابی حرفه ای از تبلیغات تا رویدادهای اجتماعی
  • ارتقاء مهارت های شناسایی مخاطبین هدف و روشهای ارائه موفق پیام های کلیدی دانها
  • یادگیری ویژگی ها و خصوصیات تدوین برنامه ارتباطات بازاریابی یکپارچه موثر
  • تمرین تکنیک های ارتباطات حرفه ای و شبکه سازی از طریق بحث های طی دوره
  • شناسایی منابع و کارایی ارتباطات بازاریابی و فرصت های اشتغال

رفتار ورودی:

آشنایی با مدیریت بازاریابی

آشنایی با مباحث کلیات علم اقتصاد، جامعه شناسی و مردم شناسی

مواد و امکانات آموزشی:

 

روش تدریس:

  1. سخنرانی
  2. پرسش و پاسخ

 

وظایف دانشجو:

  • حضور به موقع در کلاس ( آمادگی قبل از شروع هر جلسه و شرکت در مباحث کلاسی ضروری است).  غیبت از کلاس به معنای از دست دادن این درس و نمره خواهد بود..
  • انجام تکالیف ( تکالیف تعیین شده را به دقت و بر اساس اصول گزارش نویسی با رعایت استادنداردهای شیوه نامه نگارش طرح های پیوهسی دانشگاه شهید چمران اهواز تهیه نمایند).
  • مشارکت فعالانه
  • کار تیمی: در بازاریابی شایستگی فردی مهم است اما بدون برخورداری از قابلیت کار گروهی موفقت در امر تحلیل رفتار مصرف کنندگان سخت و مشکل است. پروژه های گروهی این توانایی را در شما بهبود میبخشد.
  • کار فردی: ارائه کوتاه در کلاس برای اثبات توانایی شما در فهم موضوعات رفتار مصرف کننده مهم است.

 

شیوه آزمون و ارزیابی:

عنوان

نمره

آزمون 1

3

آزمون 2

3

پروژه گروهی

3

ارائه فردی

2

ازمون نهایی

9

 

ارائه فردی (2 نمره):

هر دانشجو ملزم به ارائه تعیید شده است. هر ارئه 5 دقیقه زمان دارد.

هدف ارائه: 1) کمک به بهبود مهادت ارائه در مقابل یک جمع کوچک، 2) نمایش دانش و درک شما از موضوعات مختلف رفتار مصرف کننده.

تکلیف و زمان ارائه هر دانشجو به تصادف اتنتخاب میشود، هر تاریخ موضوعات متفاوت دارد (صفحه آخر سیلابس را ببینید).

موضوع انتخابی باید با یکی از مباحث کلاسی مرتبط باشد.

پروژه گروهی (3 نمره):

کار تیمی 3 نفره خواهد بود. محصول، خدمت یا خرده فروشی خاصی در مورد گروه خاصی از مصرف کنندگان به عنوان پروژه پیشنهاد خواهد شد. تأکید بر بخشبندی مشتریان هدف خواهد بود، بررسی اینکه چطور هر بخش نیاز به محصول، خدمت یا خرده فروشی را شناسایی خواهد کرد. در این رابطه فرآیند تصمیم گیری مصرف کننده از خرید تا استفاده تا (شاید) کنارگذاری را در بر خواهد گرفت.

در پایان ترم یک نسخه تایپ شده، پرینت شده، با رعایت استانداردهای نگارش پروپوزال نویسی دانشگاه شهید چمران اهواز، تحویل خواهد شد و نیز ارائه گروهی در کلاس خواهید داشت.

نمره  تشویقی مشارکت کلاسی (5/1 نمره):

حضور در کلاس و گوش دادن لازم است اما کافی نیست. برای کفایت حضور در کلاس مشارکت ضرورت دارد. ارائه مثالهای خوب، نکات قابل تأمل و هوشمندانه، و عملکرد شما در ارائه تکالیف کلاسی نمونه هایی از موارد مد نظر هستند. در هر جلسه بر مبنای مشارکت نمره 0 یا 1 به هر دانشجو داده میشود. در پایان مجموع نمرات مشارکت هر نفر بر تعداد جلسات برگزار شده تقسیم شده و در نمره 5/1 ضرب خواهد شد.

منابع درس:

  1. Brand management: strategy, measurement and yield analysis / Raja Gopal, editor. 
  2. Advertising, Promotion, and Other Aspects of Integrated Marketing Communications, 7th Edition Terence A. Shimp.
  3. جزوه کلاسی

همکاران ارجمند می‌توانند برای آگاهی بیشتر درباره روش‌ها و فنون تدریس و به‌ویژه روش تهیه طرح درس، نگاه کنند به: حسن شعبانی، مهارتهای آموزشی و پرورشی (روشها و فنون تدریس)، 2 جلد، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، 1390.

 

برنامه کلاسی

 

موضوع

تاریخ

آشنایی با کلاس

هفتة یکم

(23/6/98 تا 29/6/98)

مقدمه ای بر مدیریت برند و تبلیغات

هویت برند و معماری برند

هفتة دوم

(30/6/98 تا 5/7/98)

مدیریت پرتفوی برند

هفتة سوم

(6/7/98 تا 12/7/98)

ایجاد برند

هفتة چهارم

(13/7/98 تا 19/7/98)

مدیریت دارایی برند

ارزش ویژه برند

هفتة پنجم

(20/76/98 تا 26/7/98)

ممیزی برند و تحقیقات برند

هفتة ششم

(27/7/98 تا 3/8/98)

عدم اطمینان بازار و تصمیمات مربوط به برندسازی

هفتة هفتم

(4/8/98 تا 10/6/98)

آزمون 1

هفتة هشتم

(11/8/98 تا 17/8/98)

ارتباطات یکپارچه بازاریابی: فرایندها، ارزش ویژه برند و محیط ارتباطات بازاریابی یا مارکوم

هفتة نهم

(18/8/98 تا 24/8/98)

هفتة دهم

(25/8/98 تا 1/9/98)

مبانی تصمیمات مربوط به ارتباطات بازاریابی: هدف گذاری، جایگاه یابی و بودجه ریزی

هفتة یازدهم

(2/9/98 تا 8/9/98)

 

هفتة دوازدهم

(9/9/98 تا 15/9/98)

ارتباطات بازاریابی در خصوص محصولات جدید، فروشگاه ها و نقاط خرید

مدیریت تبلیغات

هفتة سیزدهم

(16/9/98 تا 22/9/98)

مدیریت ترفیع، روابط عمومی با رویکرد بازاریابی  و اسپانسرینگ

هفتة چهاردهم

(23/9/98 تا 29/9/98)

آزمون 2

هفتة پانزدهم

(30/9/98 تا 6/10/98)

ارائه­ها

هفتة شانزدهم

(7/10/98 تا 13/10/98)